%0 Journal Article %T بازآفرینی هنری میراث دینی در سدومیات خلیل حاوی %J مطالعات ادب اسلامی %I دانشگاه کردستان %Z 2820-9958 %A نهیرات, احمد %A جعفری, جمیل %D 2022 %\ 01/21/2022 %V 1 %N 1 %P 85-103 %! بازآفرینی هنری میراث دینی در سدومیات خلیل حاوی %K داستان سدوم %K نمادپردازی %K بدبینی %K نوگرایی %K شعر عربی %K خلیل حاوی %R 10.22034/jilr.2022.62113 %X در میراث دینی به بیان انحراف جنسی ساکنان سدوم پرداخته شده وعاقبت منحرفان به تصویر کشیده شده است. خلیل حاوی نیز این داستان را در قالبی نوین، در سه قصیده بیان نموده است. در این مقاله، با استفاده از شیوه تحلیلی-توصیفی تلاش شده تا ریشه‌‌های تاریخی ودینی این داستان در برخی از قصاید حاوی بیان شده وچگونگی مناسب سازی آن با قالب‌های داستانی عصر نوین، توضیح داده شود. دیدگاه شاعر در این قصیده‌ها کاملا بدبینانه است وشاعر با استفاده از بیان نمادین، به مسأله حاکمیت در سرزمین‌های عربی اشاره نموده وبه ته‌مانده‌های کهن گرایی وافکار ارتجاعی، با ناخرسندی نگریسته است. وی بیان آتشین خود را علیه حاکمان به دلیل اِعمال استبداد وظلم، وعلیه مردم به سبب کرنش در مقابل جور وستم، گشوده است. با توجه به نتایج می‌توان بیان داشت که شاعر، در قصاید خود سه رویکرد متفاوت دارد: در قصیده اول "سدوم" دیدگاه وی کاملا بدبینانه وآمیخته با سرگشتگی، اضطراب ومرگ است. در قصیده دوم "بازگشت به سدوم" در دیدگاه او تغییر اساسی رخ می‌دهد وخوش بینی وامیدواری به خیزش عربی، جای بدبینی را می‌گیرد. اما دیری نمی-پاید که این خوش بینی در قصیده سوم "سدوم برای بار سوم" به بدبینی بدل شده ویأس فضای قصیده را آکنده می‌سازد. %U https://jilr.uok.ac.ir/article_62113_756e217a9fe43a7ea59216653c2f1d75.pdf