مکالمه و گفتگوی متن با مخاطب و بالعکس در نامه 53 نهج البلاغه با تکیه بر آراء باختین

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر اموزش و پرورش آغ شهر ارومیه

2 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

چکیده

«نظریه چند صدایی باختین» خوانش جدیدی از متن به دست داده و مخاطب را به کشف لایه‌های درونی، آواهای گوناگون و گاه پنهان و ناگفته‌های متن رهنمون می‌کند تا فضای تک صدایی حاکم بر جامعه را بر هم زند و جامعه‌ای چند آوائی همراه با گفتگوهای متنّوع را پدید آورد. از این رو این جُستار ضمن واکاوی مفاهیم کلیدی منطق مکالمه و چند صدایی باختین به شیوه تحلیلی – توصیفی به تطبیق و تبیین مکالمه متن با مخاطب و مخاطب با متن در نامه 53 امام (ع) می‌پردازد. نتیجه پژوهش نشان می‌دهد که این نامه از شاخصه‌های منطق گفتگویی چون: گفتار دو سویه، کرونوتوپ، کارناوال، گزاره‌های ندایی، گفتگو با گروه‌های مختلف، آوای الفاظ، پیوند نویسنده باخواننده و برعکس پیوند مخاطب با متن برخوردار است بدین معنا که هر چند نمی‌توانیم منکر حضور غالب امام (ع) در این نامه باشیم امّا آنچه اینجا بیشتر مورد توجّه است تعامل میان اظهارات چند صدائی است که در کلام امام (ع) نمود یافته و به کمک نظریه چند صدایی باختین قابل شناسایی است و زمینه ساز ایجاد گفتمان‌های فراداستانی و فرامتنی هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [العربیة]

حوار وحوار النص مع الجمهور وبالعکس فی الرسالة 53 من نهج البلاغة اعتمادا على آراء باختین

نویسندگان [العربیة]

  • ali mohammadzadeh 1
  • مریم بخشی 2
1 ticher in orumiah
2 جامعة الشهید مدنی بآذربایجان
چکیده [العربیة]

"نظریة باختین المتعددة الأصوات" تعطی قراءة جدیدة للنص وترشد الجمهور إلى اکتشاف الطبقات الداخلیة والأصوات المختلفة والمخفیة أحیانا وغیر المنطوقة للنص من أجل تعطیل الأجواء الأحادیة التی تسیطر على المجتمع والمجتمع وأبدع عدة أصوات جنبا إلى جنب مع المحادثات المختلفة. لذلک، أثناء تحلیل المفاهیم الأساسیة لمنطق التخاطب وتعدد الأصوات عند باختین، بطریقة وصفیة تحلیلیة، یقارن هذا الباحث ویشرح حوار النص مع المستمعین والمستمعین مع النص فی الرسالة 53 للإمام (ع). وتظهر نتیجة البحث أن هذه الرسالة تتمتع بخصائص منطق الحوار مثل: الکلام فی اتجاهین، الکرونوتوب، الکرنفال، القضایا الصوتیة، المحادثة مع مجموعات مختلفة، صوت الکلمات، الارتباط بین المؤلف والقارئ، و والعکس هو الارتباط بین المستمع والنص، وهذا یعنی أنه وإن کنا لا نستطیع إنکار الحضور المهیمن للإمام (ع) فی هذه الرسالة، إلا أن الأهم هنا هو التفاعل بین أقوال عدة أصوات ظهرت فی الرسالة. کلام الإمام (ع) ویمکن فهمه بالاستعانة بالنظریة البولیفونیة، وهی التماهی وهی الأساس فی خلق الخطابات ما وراء القصیة وما وراء النص.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • منطق المحادثة
  • میکائیل باختین
  • نهج البلاغة
  • الامام علی (ع)
  • الرسالة ٥٣